Proč si myslím, že se filosofie na školách učí špatným způsobem

11. prosince 2014 v 18:59 | Krejdom |  Úvahy
Dnes jsme ve společenských vědách psali test. Test z filosofie.
Ale počkat, byl to opravdu test z filosofie? Když se nad tím zpětně zamyslím, tak docházím k závěru, že rozhodně ne. A co to tedy bylo za test? Nebudu vás napínat, byl to test z dějin filosofie. Že nevidíte rozdíl? Já ano.

Celý předchozí měsíc jsme v hodinách probírali jedno období za druhým, jeden filosofický směr za druhým, jednoho filosofa za druhým. Důležité bylo především členění, kdo kam patří, kdo s kým má stejné názory a kdo ne. Samozřejmě i to, jaké měli názory a čím se zabývali - ten si myslel, že to hlavní je voda, ten že vzduch a ten, že nějaký apeiron. A to nebyl jediný děsivý pojem, hlavně si pamatovat, co je to nús, aporie nebo diamonium. Nevím, jak ostatní, ale u takovýchto pojmů mám tendenci se naučit definici zpaměti, protože když se to snažím pochopit a přeložit vlastními slovy, tak se v testu nikdy nedočkám uspokojujícího ohodnocení.

Ms297-folio99recto - Diogène et Crates
Zpátky ale k obsahu výuky. Opravdu mi to připadalo spíš jako dějepis: "Nauč se jméno osoby, to co vykonala a ke komu se řadí." Proč? Vždyť filosofie je tak krásná věc a učitelé ji zabijí tím, že žáky zahltí kupou informací (a nestravitelných jmen), které se nedají naučit jinak, než úmorným drcením? Proč nám řeknou jen ten a ten, patří k těm a těm a žil v sudu jako pes. Takhle si přece žáci pomyslí něco ve stylu "Ten byl asi na hlavu." Učitel už nerozvede Diogenovy myšlenky, jeho podnět pro výběr takovéhoto stylu života. Stačila by přeci jedna jediná otázka. "Co si myslíte, že ho k tomu vedlo?" Třeba to některé žáky donutí se nad tím zamyslet. No a tím pádem máme vyhráno. Neměla by být filosofie právě o přemýšlení, zkoumání, poznávání a přemítání?

Myslím si, že výuka filosofie na školách by měla být více interaktivní, vedená hlavně formou diskuze. Chápu, že testy a fakta se lépe hodnotí, ale je už jen a jen na učiteli, jak si s tím poradí. Žáci by se v takových hodinách měli naučit něco praktičtějšího. Měli by si vyzkoušet, jak vést dialog, jak správně argumentovat, jak vyvozovat logické závěry a také by mohlo být zajímavé se u každého filosofa pozastavit a pokusit se na svět podívat jeho očima zkusit ho pochopit. A v neposlední řadě by bylo pěkné, kdyby se žáci zase začali divit, jak to dělali, když byli malí. Protože právě to je na filosofii nejúžasnější, člověk nabyde schopnost pozastavit se nad zcela obyčejnou věcí, podívat se na ni z jiného úhlu pohledu a být fascinován.

---
Všem, které "filosofie", se kterou se seznámili ve školních lavicích, neuspokojila, bych ráda doporučila knihu Sofiin svět od Josteina Gaardera. Zatím jsem ji sice nečetla, ale mám ji načtenou a rozhodně a vytrvale čeká na mém seznamu knih "co si přečtu po maturitě". Moc se na ni těším.
Teď jsem dokonce zjistila, že je i film, tak ten snad shlédnu dřív.
 


Komentáře

1 Vicky Vicky | Web | 11. prosince 2014 v 19:06 | Reagovat

super :) pekný blog :)

2 Opti-Mystique Opti-Mystique | Web | 12. prosince 2014 v 7:27 | Reagovat

Sofiin svět mám doma, čtu ho s přestávkami už asi rok, aktuálně jsem někde ve 3/4 a rozhodně se to hodí přečíst. U nás na škole to s filosofií probíhalo podobně - sice vyučující měla nějakou tu snahu být interaktivní, ale problém byl spíše na strašně studentů, z třiceti lidí mělo chuť se tím zabývat sotva 5, to pak diskuze a snaha o něco interaktivnějšího probíhá těžko... Ale myslím si, že jestli někdo v sobě objeví zájem o filosofii a trošičku jiné přemýšlení nad světem, tak základní/středoškolská školní výuka v jakékoliv formě bude neuspokojivá a spíše se tomu bude muset věnovat ve volném čase, třeba tak jako já. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama